Nepsy-aikuisen tunnistaminen ja ohjaaminen 5 op
Verkkokaupasta - Klikkaa vihreää painiketta Hanki tämä kurssi
Tilaaminen laskulla - Tilauslomake
Tietoa neuropsykiatrisista haasteista nuorten ja nuorten aikuisten parissa työskenteleville tavoitteena oireista kärsivien henkilöiden arjen, koulutuksen ja työllistymisen tukeminen.
Koulutusjohtaja Kirsi Saukkola, KirsiConsulting Oy
Tämä verkkokurssi vastaa ajankohtaiseen tarpeeseen. Tarvitsemme monipuolista tietoa neuropsykiatrisista oireista voidaksemme tukea niistä kärsivien henkilöiden arkea, koulutusta ja työllistymistä.
Nepsy-aikuisen tunnistaminen ja ohjaaminen -verkkokurssi
Kurssin kohderyhmät
Kurssin sisältö lyhyesti
1. Miten kohtaan asiakkaan ratkaisukeskeisesti? 0,5 op
2. Miten tunnistan kehitykselliset neuropsykiatriset
häiriöt? 2 op
3. Toiminnanohjaus ja valmennus 2 op
4. Miten ohjaan nepsy-asiakasta eteenpäin? 0,5 op
5. Työkaluja asiakastyöhön
Suvi Lehto: Mikä on tämän kurssin tavoite? Kenelle se on suunnattu?
Opiskeluohjeet
Kurssi on laajuudeltaan 5 opintopisteen kokonaisuus. Opiskelu tapahtuu katsomalla videoita ja tutustumalla muuhun oppimateriaaliin sekä osallistumalla keskustelufoorumiin. Kurssiin sisältyy 5 välitenttiä. Tenttikysymysten arviointi tapahtuu automaattisesti. Tenttisuorituksen voi nollata ja tehdä uudelleen.
Itseopiskelu tai ryhmäopiskelu
Kurssin voi opiskella itseopiskeluna tai ryhmäopiskeluna työyhteisöissä ja oppilaitoksissa. Ryhmäopiskelussa opiskelijat aloittavat verkkokurssin opiskelun yhtä aikaa. Verkko-opiskelu tapahtuu itsenäisesti ja sen jälkeen kurssilla opitut asiat viedään ryhmäpalavereihin.
Ryhmä päättää opiskelun rytmistä. Esimerkiksi yksi moduuli viikossa on osoittautunut hyväksi. Rytmi voi olla myös moduuli kuukaudessa tai miten ryhmä päättää. Ryhmäopiskelun tavoitteena on viedä opitut asiat nopeasti työyhteisön keskusteluihin, joissa voidaan päättää niiden soveltamisesta koko työyhteisön kannalta.
Ehkä sujuvin ryhmän opiskelumuoto on se, että ryhmän jäsenet suorittavat ensin kurssin kokonaisuudessaan itsenäisesti ja sen jälkeen ryhmä kokoontuu keskustelemaan aiheesta. Vaihtoehtoisesti voi edetä moduuli kerrallaan.
Todistus ja opintopisteet
Kun kaikki oppitunnit on merkitty suoritetuiksi, tentit suoritettu hyväksytysti ja kurssipalaute lähetetty, opiskelija saa sähköpostiinsa viestin, että kurssi on suoritettu. Todistus on ladattavissa Omat kurssit -osiosta kohdasta Suoritetut kurssit.
Huomaathan, että lisäämällä näyttönimen tilisi tietoihin, saat todistukseen nimesi oikein kirjoitettuna. Muuten todistukseen tulee nimesi sähköpostistasi.
Kouluttajat
Kirsi Saukkola
koulutusjohtaja, neuropsykiatrinen valmentaja, psykiatrinen sairaanhoitaja, tietokirjailija
Suvi Lehto
KM, erityisopettaja,
erityisohjauksen asiantuntija
Anita Puustjärvi
lastenpsykiatrian linjajohtaja, KYS,
ADHD Käypä hoito -työryhmän pj, asiantuntijalääkäri, Kela
Taina Laane
YTM, soveltavan positiivisen psykologian maisteri, vapaa kirjoittaja
Kuva Uzi Varon
© KirsiConsulting Oy:n ja Oppimaa Oy:n yhteistuotanto
Hankkimalla tämän kurssin, saat materiaaliin
12 kuukauden henkilökohtaisen käyttöoikeuden.
Itsenäiset opiskelijat voivat hankkia kurssin täältä verkkokaupasta.
Organisaatiot voivat tilata kurssin opiskeluoikeuksia laskutuksella. Tilauslomake täällä
Oppimaa Oy |
Tilaa myös Oppimaan ilmainen uutiskirje täällä
Kerromme ajankohtaisia asioita neurokirjon tukitoimista, palveluista ja hallinnosta. Vastaamme kysymyksiisi. Saat neuvoja ja opastusta ketterästi.
Modules
Aluksi
Miten kohtaan asiakkaan ratkaisukeskeisesti?
Oppitunnit
Miten tunnistan kehitykselliset neuropsykiatriset häiriöt?
Oppitunnit
- Neuropsykiatriset häiriöt
- Toiminnanohjauksen ongelmat
- Diagnosoinnista ja hoidosta
- Toimintakyky
- Aistitiedon käsittely
- TIC-oireet
- Muita tic-oireita
- Touretten oireyhtymä
- Välitentti 2.1
- ADHD ja tarkkaavuuden ongelmat
- ADHD ja Käypä hoito
- ADHD ja lääkkeet
- Autismikirjon häiriöt
- Neurokognitiiviset poikkeavuudet
- Välitentti 2.2
Toiminnanohjaus ja valmennus
Oppitunnit
- Toiminnanohjauksen käsite
- Toiminnanohjauksen haasteita
- Toiminnanohjaus käytännössä
- Porrasmalli
- Palvelutarpeen arvioinnin osatekijöitä
- Vuorovaikutuksesta
- 5 K:n sääntö
- Onnistumisten kartoitus
- Luovuus ja monet vaihtoehdot
- Tarinan voima
- Tarinan uudelleen rakentaminen
- Ulkoistaminen
- Motivaatio
- Tukitoimet
- Arviointiprosessit
- Palveluihin hakeutuminen
- Välitentti 3