Perusopetus

Perusopetus
Kurssitarjonta

 Perusopetuksen kurssikokonaisuus tarkastelee ratkaisukeskeistä toimintakulttuuria koulun ja opiskeluhuollon näkökulmasta.

Tutustu kurssien tarkempiin sisältöihin klikkaamalla otsikoita.
Näet kurssiesittelyn, moduulit, oppitunnit ja esittelyvideot. 

Kurssin tavoitteena on jakaa nepsy-tietoa sekä luoda koulun, opiskeluhuollon ja kodin yhteiset toimintamallit nepsy-lapsen ja -perheen tukemiseksi. Työtapana on työyhteisöjen yhteinen opiskelu verkkokurssilla ja sen rinnalla ilmainen Perheiden Oppimaa.

Sisältö: Erityisperheet, Nepsy-oppilaan tunnistaminen ja hoito, Oppimisen ja koulunkäynnin tuki, Nepsy-oppilaan tukeminen ja ohjaaminen, Opiskeluhuolto, Koulun toimintakulttuuri, Tukea perheille 

 Jos työskentelet opettajana tai opiskeluhuollossa tai autat muuten lapsia ja nuoria, joilla on ongelmia, tämä kurssi on sinua varten.Sen avulla tutustut ratkaisukeskeiselle lähestymistavalle perustuvaan työmenetelmään, jonka avulla saat kontaktin lapsiasiakkaisiin ja herätät heissä innon omien ongelmiensa ratkaisemiseen.Kurssin kouluttaja on Maiju Ahola, Lyhytterapiainstituutin(LTI) toimitusjohtaja ja koulutuksen asiantuntija.

Kurssin oppikirja on psykologian professori John Murphyn teos Ratkaisukeskeinen oppilashuoltotyö (Kustantaja Lyhytterapiainstituutti Oy).

Kurssi esittelee nepsy-valmennuksen perusteet ja se sopii  mainiosti seuraavaksi kurssiksi. Itsenäisenä opiskeluna 3 opintopistettä.

Kurssi tarjoaa sinulle ratkaisukeskeisen ajattelun perustyökalut.  Kurssimme kouluttaja, pitkän uran tehnyt sosiaalipsykologi Tapani Ahola esittelee elävällä tavalla sekä teoriaa että käytäntöä tarinoiden höystämänä. Kurssin päätteeksi pääset mukaan Tuulan ja Tapanin terapiaistuntoihin.

Kurssi esittelee menetelmän, jolla lapsi tai nuori saadaan ottamaan vastuu väärintekemisestään. Tapani Ahola käy läpi menetelmän teorian ja Maiju Ahola kertoo, miten sitä sovelletaan koulumaailmassa. Itsenäisenä opiskeluna 2 opintopistettä.

Maiju Aholan Mestariluokka on myönteinen, tavoitteellinen tapa edistää koululuokan hyvän ilmapiirin syntymistä sekä ratkaista esiin tulevia ongelmia positiivisen lähestymistavan kautta.

Tällä kurssilla tutustumme Aleksi Lehtiseen. Hänellä todettiin puolitoistavuotiaana ADD-oireyhtymä (Attention Deficit Disorder), jossa oireet painottuvat keskittymisen ja tarkkaavuuden säätelyn ongelmiin, mutta yliaktiivisuutta ja impulsiivisuutta ei esiinny.

Aleksi oli onnekas. Hän syntyi perheeseen, joka halusi tietää, mistä oireyhtymässä on kysymys voidakseen tukea lastaan mahdollisimman hyvin. Niinpä Aleksi sai tukea ja kannustusta riittävän varhain. Hänestä on kasvanut onnellinen aikuinen.