Välitentti 3 Ole hyvä ja rekisteröidy kurssi ennen tämän tehtävän suorittamista. Asiakkaan kanssa on yhdessä mietittävä mitä hänen elämänsä kulkua mahdollisesti määrittävistä vaihtoehdoista voisi seurata. Kyllä Ei Valmentajan tehtävä on ensimmäisellä istuntokerralla päättää, tarvitseeko asiakas tukea lainkaan. Kyllä Ei Ohjaajan on muodostettava keskustelusta uuden asiakkaan kanssa tarkat ennakko-odotukset joiden mukaan hän voi viedä keskustelua hedelmälliseen suuntaan. Kyllä Ei Joskus on hyvä antaa asiakkaan vain kertoa negatiivinen tarina itsestään. Kyllä Ei Ennen asiakasta on virittäydyttävä positiiviseen olotilaan esimerkiksi lukemalla asiakkaan papereista missä tämä on onnistunut. Kyllä Ei . Ratkaisukeskeisyydestä on helppo lipsua terapiaan, mutta tällöin on aina käännettävä istunto ensin mainittuun. Kyllä Ei Yhteinen kieli ei lisää vuorovaikutusta. Kyllä Ei Sarkasmi auttaa aina purkamaan asiakkaan negatiivista tarinaa. Sarkasmia tulisi käyttää aina. Kyllä Ei Asiakkaan on aina itse löydettävä oma kauneutensa menneisyydestään, ei siinä toinen voi auttaa. Kyllä Ei Historia on painolasti josta tulisi aina päästä lopulta eroon. Kyllä Ei Viiden K:n sääntöön kuuluvat Kunnioitus, Kuuntelu, Kaavamaisuus, Keveys ja Kärsivällisyys. Kyllä Ei Jos sanat ja ilmeet ovat ristiriidassa keskenään, kuuntelija uskoo enemmän puhetta. Kyllä Ei Asiakas täytyy keskeyttää, jos hän alkaa liikaa kertoa omaa elämäntarinaansa, etteivät negatiiviset asiat pääsisi enää valloilleen. Kyllä Ei Hyvään kuunteluun kuuluu, että ohjaajan on työnnettävä kaikki omat asiat mielestään pois ennen istunnon alkua. Kyllä Ei Kahvia ei kannata tarjota asiakkaan saavuttua, sillä se vie keskittyminen pois itse asiasta. Kyllä Ei Asiakkaan eleitä, esimerkiksi änkytystä, kannattaa aina hienovaraisesti toistaa, sillä se tuo ohjaajan ja asiakkaan lähemmäksi toisiaan. Kyllä Ei Itkevää asiakasta ei voi saada hymyileväksi. Kyllä Ei Ratkaisukeskeisyys vaatii määrätietoisuutta, joskus jopa hoputusta. Kyllä Ei Harrastuksista ei voi saada voimaannuttavaa kokemusta, sillä ne eivät varsinaisesti kuulu todelliseen elämään. Kyllä Ei Myös työkaverille voi tehdä voimaannuttamisharjoituksen. Kyllä Ei Kaikkein paras palkinto lapsen edistymisestä on raha. Kyllä Ei Voisi sanoa, että epäonnistumiset näyttävä onnistumisen kuin suurennuslasin läpi ja auttavat onnistumaan. Kyllä Ei Jos ihmisellä on nepsy-oireita, hänen työympäristössään on tehtävä radikaaleja muutoksia, jotta hänen työntekonsa onnistuisi. Kyllä Ei ADHD:n liittyvät ominaisuudet voidaan selittää vahvuuksiksi työnantajalle. Kyllä Ei Jos ihminen puhuu vaikeuksistaan kuin jonkin toisen ongelmina, se vain vaikeuttaa kehittymistä oikeaan suuntaan. Kyllä Ei Ihmisen identiteetti on ikäkaudesta toiseen sama ja muuttumaton. Kyllä Ei Ympäristö voi ratkaista minkälaista tarinaa ihminen kertoo itsestään. Kyllä Ei Yksi pienikin onnistuminen voi muuttaa vallitsevaa negatiivista tarinaa. Kyllä Ei Jos asiakas haluaa tapaamisten jälkeen valita samoin ja kertoa itsestään samaa negatiivista tarinaa, ei valmentaja voi sille mitään. Kyllä Ei Tapahtumat asetetaan identiteetin maisemalle. Kyllä Ei Merkityksellisyys tarkoittaa tarinan uudelleen rakentamisen yhteydessä, että etsitään yksilöstä sellaista mikä on yhteiskunnalle tärkeää. Kyllä Ei Ulkoistamisen avulla ihminen vapautetaan täydellisesti vastuustaan. Kyllä Ei Ulkoistava keskustelu johtaa siihen, että ihminen on oman elämänsä asiantuntija. Kyllä Ei Ulkoistaminen otettiin käyttöön jo 1890-luvulla. Kyllä Ei Valmentajan on varsinkin nuoremmilta hyvä kysyä, saako ulkoistetulle ongelmalle ehdottaa nimeä, jos asiakas ei itse nimeä keksi. Kyllä Ei Ongelma ulkoistetaan aina ihmisestä mahdollisimman raaoilla ilmauksilla, kuten ”raastaa”, jotta se varmasti lähtisi pois asiakkaan elämästä. Kyllä Ei Jokainen asiakas lähtee aina mukaan ulkoistamiseen. Kyllä Ei Ulkoistamisessa kannattaa käyttää asiakkaasta mahdollisimman kaukana olevaa, eli toisin sanoen ulkoista, kuvastoa. Kyllä Ei Ohjaaja voi vaikuttaa asiakkaan itseohjautumista synnyttäviin tekijöihin mutta ei itse itseohjautumiseen. Kyllä Ei Nepsy-oireista kärsivät ihmiset eivät tarvitse sen enempää myönteisiä kokemuksia kuin muutkaan ihmiset, jotta motivoituisivat. Kyllä Ei Flow-tila voi syntyä vain, jos tekemisessä voi onnistua ja se on mielekästä. Kyllä Ei Kyvykkyys liittyy siihen, että haasteen taso on niin matala kuin voi olla. Kyllä Ei Jotta tukitoimet voidaan aloittaa, on ensin saatava diagnoosi. Kyllä Ei Sopeutumisvalmennuksesta löytyy mm. vertaistuki. Kyllä Ei Vaikka Asperger-henkilö ajattelee pärjäävänsä yksin työpaikalla, on hänen työnantajalleen kerrottava henkilön ominaisuuksista. Kyllä Ei Kannattaa kysyä onko neuropsykiatri erikoistunut vain lapsiin tai vain aikuisiin jotta asiakas voisi saada maksimaalista hyötyä. Kyllä Ei Nepsy-osaaminen ei mahdollista automaattisesti työllistymistä avoimilta työmarkkinoilta. Kyllä Ei Palvelun kesto on aina vakio. Kyllä Ei