Integraation edellytyksenä on tieto
Miten tieto kulkee?
- Eräs kaikkein keskeisimmistä, ellei jopa keskeisin yhdyspintojen saumattoman toiminnan mahdollistaja tai este on tiedon kulku ja tiedolla johtaminen.
- Ongelmia on tiedon kulkemisessa asiakkaan mukana, tiedon välittymisessä organisaatioiden välillä ja tietojen kumuloitumisessa yhtenäiseksi tietovarannoksi.
- Asiakkaan rooli suhteessa tietoon ei vain sen kohteena vaan myös tiedon tuottajana ja hyödyntäjänä kasvaa.
- Asiakkaan kokemustieto tulee saada kytkettyä palveluihin ja niiden kehittämiseen vahvistamalla käyttäjädemokratiaa ja osallisuutta. Lapsilla, nuorilla ja perheillä on usein paras tietämys arjestaan ja näkemyksiä palveluista.
- On tärkeää , että tämä tieto saadaan mukaan palveluihin ja päätöksentekoon. Tällä on paitsi tiedollinen merkitys myös osallisuutta kasvattava vaikutus.
- Lapsen ja nuoren hyvinvoinnin yksi ulottuvuus on kehittyvä kyky itseohjautuvuuteen ja tunne siitä, että voi itse rakentaa omaa polkuaan ja olla vaikuttamassa itseä koskeviin asioihin. Osallisuutta vahvistamalla edistetään hyvinvointia.
Keskustelu
- Miten ryhdymme työhön ottaaksemme tiedon paremmin haltuun?