Hyvinvointikeskustelut
7.-luokkalaisten ja toisen asteen 1. vuoden
opiskelijoiden hyvinvointikeskustelu
Mitä?
Mallin tarkoituksena on madaltaa kynnystä opiskeluhuollon palveluihin hakeutumiseen ja tehdä opiskeluhuollon toimijat tutummaksi opiskelijoille. Tapaamisissa opiskeluhuollon toimijat saavat tietoa opiskelijoiden ajatuksista nivelvaiheissa. Tätä tietoa voidaan hyödyntää yhteisöllisen työn suunnittelussa.
Seuraavassa PKS-Lape kehittämissuunnittelija Kati Wilska-Seemer ja kuraattori Sari Rauhamäki Espoosta esittelevät mallin.
Miksi hyvinvointikeskusteluja tarvitaan?
Kati Wilska-Seemer: Hyvinvointitietoa keskustellen
Keskustelurunko
Hyvinvointikeskustelurunko antaa pohjan
dialogille opiskelijoiden ja toimijoiden välille.
1. Esittelykierros
2. Opiskeluhuolto ja sen palvelut
- Yksilökohtainen opiskeluhuolto
- Yhteisöllinen opiskeluhuolto
3. Miten voin itse tukea omaa hyvinvointiani ja mistä saan tukea kun sitä tarvitsen?
- Mielenterveyden käden (Suomen mielenterveysseura) teemojen läpikäynti peilaten opiskeluhuollon palveluihin
- Opiskelijoille ajankohtaiset aiheet ja miten niissä voi saada apua opiskeluhuollosta
Kati Wilska-Seemer: Nuoret antoivat toimintamallista palautetta
Pilotoinnin taustaa
Kuraattori Sari Rauhamäki pilotoi koulussa hyvinvointikeskustelun toimintamallia. Hänellä on paljon kokemusta ryhmäkeskusteluista seiskaluokkalaisten kanssa.
Sari Rauhamäki: Oli kiinnostavaa kokeilla keskusteluja systemaattisesti
Pilotin toteuttaminen
Sari Rauhamäki: Näin toteutimme pilotin
Lataa tästä hyvinvointikeskustelun toimintamallin ohjeistus
Lähde: PKS-LAPE 2017-2018
Kaikki materiaalit: socca.fi/pkslape