Hyvinvoiva koulu

Tai kirjaudu päästäksesi maksullisiin kursseihisi.

Johdantokurssi ratkaisukeskeiseen ajatteluun perusopetuksessa

Tämän kurssin tavoitteena on herättää perusopetuksen ammattilaisten ja alan opiskelijoiden kiinnostus
koulun toimintakulttuurin kehittämiseen.

Kenelle?​

  • Perusopetuksen opettajille
  • Rehtoreille
  • Kuraattoreille
  • Psykologeille
  • Koulunkäyntiavustajille
  • Kouluterveyden työntekijöille
  • Opetusalan ja opiskeluhuollon opiskelijoille

​Lappeenranta ja ratkaisukeskeinen toimintakulttuuri

Toimintakulttuurin kehittäminen edistää perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamista. Lappeenrannassa koulujen toimintakulttuuria on kehitetty vuodesta 2008 kouluttautumalla ratkaisukeskeiseen ajatteluun.

Tällä kurssilla tutustutaan Lappeen päiväkotikoulun toimintakulttuuriin Lappeenrannan Sammonlahdessa. Rehtori Ville Laivamaan johdolla koulussa on kehitetty vuosien varrella lukuisia hyviä toimintamalleja, joiden myönteinen vaikutus näkyy vuosittain tehtävässä hyvinvointiprofiili-kyselyssä. ​

Kurssin aluksi erityisopettaja Satu Harjunen kertoo elävästi omista koulutuskokemuksistaan. Hän huomasi nopeasti koulutuksen myönteiset vaikutukset omassa työssään.

​Muita haastateltavia ovat Lappeenrannan perusopetusjohtaja Mari Ruotti, erityisopettajat Riikka Qvintus ja Marika Haapalainen sekä kuraattori Laura Saukko.

Miten ratkaisukeskeisyys löysi tiensä Lappeerantaan?​

​Lappeenrannan perusopetusjohtaja Mari Routti kertoo, miksi hän lähti etsimään uudenlaista koulutusta koulujen toimintakulttuurin kehittämiseksi.

Oppiva työyhteisö

Kurssin tavoitteena on herättää perusopetuksen ammattilaisten ja alan opiskelijoiden kiinnostus oman työyhteisönsä toimintakulttuurin kehittämiseen hyvien esimerkkien avulla.

​Kurssi soveltuu

  • itsenäiseen opiskeluun
  • työyhteisön yhteiseen opiskeluun

Opiskelu on joustavaa. Työyhteisö päättää itse opiskelun aikataulusta. Kurssilaiset opiskelevat ensin itsenäisesti verkossa. Sen jälkeen työyhteisö keskustelee oppituntien sisällöistä esimerkiksi viikkokokouksissa tai tiimien palavereissa.

Opiskeluryhmä voi koostua esimerkiksi koulun alkuopetuksen opettajista.​

Hyvä rytmi on opiskella yksi moduuli viikossa.

  • Katso videot kun sinulle sopii.
  • Osallistu keskustelufoorumiin.
  • Koko työyhteisö tai tiimi keskustelee oppituntien sisällöistä.
  • Työyhteisö tai tiimi päättää menetelmien soveltamisesta.

Seuraavat kurssit

Tämän kurssin jälkeen suosittelemme seuraaviksi kursseiksi:

Tervetuloa opiskelemaan!

Minuun saat yhteyden
Ota yhteyttä opettajaan -linkin kautta.

Tuotanto © Oppimaa Oy
yhteistyössä Lappeenrannan kaupungin ja
Lappeen päiväkotikoulun kanssa.

Helena Lehtimäki

Johdantokurssi ratkaisukeskeiseen ajatteluun perusopetuksessa

Tämän kurssin tavoitteena on herättää perusopetuksen ammattilaisten ja alan opiskelijoiden kiinnostus
koulun toimintakulttuurin kehittämiseen.

Kenelle?​

  • Perusopetuksen opettajille
  • Rehtoreille
  • Kuraattoreille
  • Psykologeille
  • Koulunkäyntiavustajille
  • Kouluterveyden työntekijöille
  • Opetusalan ja opiskeluhuollon opiskelijoille

​Lappeenranta ja ratkaisukeskeinen toimintakulttuuri

Toimintakulttuurin kehittäminen edistää perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamista. Lappeenrannassa koulujen toimintakulttuuria on kehitetty vuodesta 2008 kouluttautumalla ratkaisukeskeiseen ajatteluun.

Tällä kurssilla tutustutaan Lappeen päiväkotikoulun toimintakulttuuriin Lappeenrannan Sammonlahdessa. Rehtori Ville Laivamaan johdolla koulussa on kehitetty vuosien varrella lukuisia hyviä toimintamalleja, joiden myönteinen vaikutus näkyy vuosittain tehtävässä hyvinvointiprofiili-kyselyssä. ​

Kurssin aluksi erityisopettaja Satu Harjunen kertoo elävästi omista koulutuskokemuksistaan. Hän huomasi nopeasti koulutuksen myönteiset vaikutukset omassa työssään.

​Muita haastateltavia ovat Lappeenrannan perusopetusjohtaja Mari Ruotti, erityisopettajat Riikka Qvintus ja Marika Haapalainen sekä kuraattori Laura Saukko.

Miten ratkaisukeskeisyys löysi tiensä Lappeerantaan?​

​Lappeenrannan perusopetusjohtaja Mari Routti kertoo, miksi hän lähti etsimään uudenlaista koulutusta koulujen toimintakulttuurin kehittämiseksi.

Oppiva työyhteisö

Kurssin tavoitteena on herättää perusopetuksen ammattilaisten ja alan opiskelijoiden kiinnostus oman työyhteisönsä toimintakulttuurin kehittämiseen hyvien esimerkkien avulla.

​Kurssi soveltuu

  • itsenäiseen opiskeluun
  • työyhteisön yhteiseen opiskeluun

Opiskelu on joustavaa. Työyhteisö päättää itse opiskelun aikataulusta. Kurssilaiset opiskelevat ensin itsenäisesti verkossa. Sen jälkeen työyhteisö keskustelee oppituntien sisällöistä esimerkiksi viikkokokouksissa tai tiimien palavereissa.

Opiskeluryhmä voi koostua esimerkiksi koulun alkuopetuksen opettajista.​

Hyvä rytmi on opiskella yksi moduuli viikossa.

  • Katso videot kun sinulle sopii.
  • Osallistu keskustelufoorumiin.
  • Koko työyhteisö tai tiimi keskustelee oppituntien sisällöistä.
  • Työyhteisö tai tiimi päättää menetelmien soveltamisesta.

Seuraavat kurssit

Tämän kurssin jälkeen suosittelemme seuraaviksi kursseiksi:

Tervetuloa opiskelemaan!

Minuun saat yhteyden
Ota yhteyttä opettajaan -linkin kautta.

Tuotanto © Oppimaa Oy
yhteistyössä Lappeenrannan kaupungin ja
Lappeen päiväkotikoulun kanssa.

Helena Lehtimäki

Moduulit

Kouluttaja

Helena

PRODUCER. For any practical matter, please, contact me via Contact Course Teacher. / TUOTTAJA. Saat minuun yhteyden kurssin käytännön asioissa Ota yhteyttä opettajaan -linkillä.

Oppitunnit